Vår pianoundervisning är mer än bara lektioner. Det är en plats för musikglädje, nyfikenhet och långsiktig utveckling. Vi möter varje elev där de är, oavsett ålder eller förkunskaper. Undervisningen sker individuellt och anpassas efter elevens behov, intressen och mål.

Vi arbetar med barn från 5 års ålder, ungdomar och vuxna. Vår filosofi är att alla kan växa med musik, i sin egen takt, med rätt stöd.

Musikens byggstenar

Vi arbetar metodiskt med gehörsinlärning och notinlärning. Vi lär ut skalor och ackordbrytningar. Syftet med det är att få en full överblick av hur tonarter fungerar och därmed enklare kunna orientera sig i olika musikstycken både vad gäller gehöret och notläsningen. Vi arbetar ofta med musikteori och gehörsövningar integrerat i pianoundervisningen.

Lärare och pedagogik

Undervisningsdagar:

  • Måndag: Häggvik
  • Tisdag, onsdag, fredag: Rotebro

Undervisningsplatser:

  • Häggvik: Mantalsvägen 4, Sollentuna
  • Rotebro: Vetevägen 1, Sollentuna

Pianopedagog Cajsa Trepte tog musiklärarexamen vid Örebro Musikhögskola 1997, där studerade hon piano för Bengt-Olof Sahlin och Lennart Ågren. Hon tog musikerexamen i cembalo vid Kungl. Musikhögskolan 2003. Hon har lång erfarenhet som pianolärare, teorilärare och musiker.

Cajsa har arbetat i de flesta skolformer och har därmed en mycket bred erfarenhet av barn och ungdomar. 

Cajsa är vid sidan av undervisningen frilansmusiker, hon har uppdrag som orkestermusiker och ackompanjatör, hon gör även solokonserter på cembalo eller kammarmusik med den egna trion Ensemble Mélero.

Cajsa undervisar i piano, cembalo och leder kurser på skollov.

Piano

Eleven behöver ha ett instrument hemma att öva på. Har man inte redan ett instrument kan vi hjälpa till med råd om hur man skaffar ett instrument.

Elevkonserter

I ett terminspaket ingår det medverkan i konsert. Det är frivilligt att delta men de allra flesta väljer att vara med. Det är så roligt att höra de andra eleverna spela och träffa andra som också spelar piano. Inför konserterna försöker vi också ordna små samspelsprojekt mellan eleverna, vi gillar verkligen att spela 4-händigt piano och försöker hitta möjlighet till det.

Här kan du läsa mer om hur vi arbetar med pianoundervisning för olika åldrar och nivåer:

Undervisning 5-6 åringar

Hos oss kan man börja ta lektioner i piano från 5 års ålder. Vi rekommenderar 20min lektion för de minsta eftersom de sällan är uthålliga för aktiviteter under en längre stund där man sitter stilla.

Barn är mycket olika och alla kanske inte är redo för att börja med ett instrument så tidigt som 5 år men många kan vara det. Barn i unga år är ofta mycket vetgiriga, de är också öppna för att spela alls slags musik. Många är dessutom mottagliga att lära sig noter parallellt med att de lär sig skriva och läsa. Det är en fantastisk tid i ett barns utveckling och det är mycket lämpligt att börja spela piano och musicera. I denna ålder har förälderns engagemang mycket stor betydelse, barn uppskattar sällan att sitta för sig själva hemma och spela men om de har sällskap medan de övar så brukar det bli en trevlig stund tillsammans med föräldern. Föräldrarna får också sitta med på lektionen och registrera vad som händer.

Undervisning 7 år och uppåt

Här rekommenderar vi att satsa på längre lektioner, gärna redan på nybörjarstadiet. Barn och ungdomar är olika och vi har förståelse för att det är individuellt hur elever och föräldrar vill lägga upp musikundervisningen och längden på lektionerna.

Varför längre lektion?

På en 30 minuters lektion eller en 45 minuters lektion har vi möjlighet att väva in flera moment i undervisningen som främjar utvecklingen och ökar intresset hos eleven. Vi tränar notläsningsförmåga, teknik och musikstycken i olika stilar. Vi tränar gehöret och förmågan att spela fint tillsammans. Med denna mångsidiga träning blir eleven självständig fortare och det börjar låta bra när eleven spelar piano hemma själv utan läraren. Då brukar intresset för piano komma igång på allvar. Att kunna läsa noter flytande är något som tar tid att lära sig men när man jobbat många år på ett medvetet sätt så har man tillgång och möjlighet att lära sig hela den klassiska pianorepertoaren. Piano covers är något som är mycket populärt och det kan vara intressant att veta att många av dem som gör riktigt bra piano covers ofta är klassiskt skolade pianister. Det kan man se på deras teknik och deras obekymrade sätt att ta sig an pianot.

Barn och ungdomar är olika och det finns också dem som har helt andra upplägg på undervisningen beroende på intresse eller annat. Vi har erfarenhet att jobba med elever som har diagnoser som t ex autism, adhd, dyslexi och selektiv mutism. Hos oss ska alla kunna känna att det går att växa med musik.

ABRSM Grade examen

Om någon vill följa det brittiska grade systemet, har vi god erfarenhet av att stötta elever i det arbete. Läs mer om [Förberedelse för Grade examen hos oss]

Undervisning Vuxna

När vuxna tar lektioner så kan det vara mycket olika upplägg. En del är helt nybörjare och har drömt länge om att spela ett instrument. Då finns det många olika delar att träna, vissa moment kan tränas hemma men mycket nytt finns också att lära på lektionerna. Vi lär ut notläsning, teknik, ackordspel och enklare klassiska stycken eller musikstycken i annan stil utifrån elevens intresse. Vi kopplar ihop pianospelandet med en förståelse för enklare musikteori. Det är för att teori och praktik samverkar till att på sikt göra det lättare att fritt musicera vid pianot. Det första vi brukar göra är att hitta ett tilltalande musikstycke att börja med och så tar vi det vidare därifrån.

Det finns dem som har spelat piano i yngre år men av olika anledningar kommit ifrån spelandet och nu vill ta upp det igen. Då letar vi tillbaka till det som en gång satt i fingrarna och utvärderar vilka kunskaper som finns kvar. Det blir alltid en sån positiv överraskning att så mycket kunskap oftast finns kvar.

Några som kommer för att ta lektioner spelar redan klassiskt piano på lite högre nivå. Lektionerna kan då handla om att finslipa på tekniken, jobba med interpretation och klangbehandling samt lära sig ny repertoar.

För dig med fördjupat pianointresse

För dig som vill göra en extra satsning och har ett fördjupat intresse för pianospelande kan det vara så att musikintresset har vuxit, och att du är beredd att lägga ner mycket tid på fritiden för att öva piano.

Vi har stor erfarenhet att ta hand om detta intresset och inspirera till fortsatt utveckling. Vi hjälper till med varierade träningsupplägg som passar för dessa elever. Vi arbetar mycket med hur man övar effektivt och hur man kan göra sina övningspass mer intressanta för att motivera sig att sitta länge vid pianot.

Dessa elever behöver också träffa likasinnade, vi ser till att hitta konserttillfällen och annan samverkan för att möta det behovet . Vi jobbar gärna med att förbereda ungdomar att söka in till spetsutbildningar i musik med piano som huvudinstrument.

Undervisningsdagar:

  • Måndag och tisdag

Undervisningsplatser:

  • Futuraskolan Rådan:Rådan 3 Sollentuna.
  • Endast för skolans egna elever på fritidstid

Kurser:

  • 20 min termin enskild, 30min delad lektion

Här på Rådan undervisar vår pianolärare Vladimir Vasovic. Han har en magisterexamen från musikhögskolan i Belgrad med valthorn som huvudinstrument och piano som biinstrument.

Tillsammans med en lång erfarenhet som musiker och pedagog finns också ett starkt engagemang att lära ut musik och inspirera barn och unga i sin musikaliska utveckling.

Han har arbetat i orkestrar som t ex operan i Belgrad, Dalasinfoniettan, Västerås sinfonietta och Livgardets dragonmusikkår. Vladimir har vikarierat som pianolärare på kulturskolan i Stockholm samt haft egna pianoelever.

Innan Vladimir började med oss som pianolärare arbetade han två år som musiklärare på Silverbäckens skola.

Piano

Eleven behöver ha ett instrument hemma att öva på. Har man inte redan ett instrument kan vi hjälpa till med råd om hur man skaffar ett instrument.

Elevkonserter

I ett terminspaket ingår det medverkan i konsert. Det är frivilligt att delta men de allra flesta väljer att vara med. Det är så roligt att höra de andra eleverna spela och träffa andra som också spelar piano. Inför konserterna försöker vi också ordna små samspelsprojekt mellan eleverna, vi gillar verkligen att spela 4-händigt piano och försöker hitta möjlighet till det.